16 študentov SPŠE si užilo dvojtýždennú prax v košickom Nesse

Druhá polovica mája vniesla do firmy Ness mierny rozruch. Na zatiaľ najväčšiu organizovanú stáž nastúpilo až 16 študentov Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Košiciach. O program v podobe vývoja webových stránok v Agile prostredí sa postarali Nessáci z projektov DAZN a Perform. Ness dlhodobo podporuje vzdelávanie na školách a aj táto 14-dňová iniciatíva zožala pozitívne reakcie.

Gabriel Vodička, Development Manager, Ness KDC: „Študenti 2. a 3. ročníka SPŠE v Košiciach boli počas odbornej praxe v Ness KDC postavení pred obrovskú výzvu. Úloha bola jasná – odovzdať funkčnú a obsahom naplnenú  marketingovú stránku, ktorá by čo najvernejšie odzrkadľovala prácu a život na zákazníckom projekte v Nesse. Na dosiahnutie zdravej motivácie a súťaživosti sme proti sebe postavili dva osemčlenné tímy. Študenti prešli regulárnym pracovným pohovorom, ktorý pomohol rovnomerne rozdeliť silu na oboch stranách. Každý z tímov mal dodať webovú stránku pre iného Nessáckeho zákazníka. Ako najvhodnejšiu alternatívu sme zvolili zákazníka, ktorý prednedávnom prešiel veľkou reorganizáciou, ktorá vyústila v rozdelenie 100-členného projektu na dva rovnako veľké celky. Tímy boli od začiatku vedené k „agile mindsetu“ pomocou vernej simulácie Scrum-u so všetkým, čo k tomu patrí. Počas krátkych dvoch týždňov študenti zažili situácie, s ktorými sa stretávame v bežnej praxi, od vytvorenia tímu až po prezentáciu práce pred „stakeholdermi“. Úroveň ich angličtiny preverili pohovory s reálnymi zákazníkmi. Na ceste k finálnemu produktu ich sprevádzali dlhoroční profesionáli z fachu, ktorí im pomáhali z pozícií ako Scrum Master, Product Owner a Tech Leader. Pre čo najrýchlejšie pochopenie problematiky a zvolených prístupov boli študentom poskytnuté rôzne školenia (napr. Git) a workshopy (napr. LEGO Scrum). Z vyjadrení študentov bolo jasné, že boli s časom strávený s nami veľmi spokojní, a ak sa naskytne podobná možnosť aj v budúcnosti, určite ju budú chcieť využiť. Bodku tomu celému dal triedny učiteľ.“

Michal Copko, triedny učiteľ, SPŠE: “Chcel by som ešte raz veľmi pekne poďakovať celému tímu ľudí, ktorí sa počas praxe venovali našim žiakom – žiakom SPŠ elektrotechnickej v Košiciach. Neviem, či samotné “decká” dokážu oceniť všetko, čo ste pre nich za tie dva týždne spravili, ale verte, že z pohľadu človeka, ktorý sa v školstve pohybuje 13 rokov a vie, ako to vo firmách na praxi chodí, ste urobili neskutočný kus skvelej práce. Miestami som mal počas záverečnej prezentácie žiakov pocit, že ste ako zamestnanci, “hrali presilovku” a počas praxe sa vás v súčte venovalo žiakom viac, ako bolo ich samotných. Viem, aký je pre vás váš čas vzácny a o to väčšia je moja vďaka. Prebudili ste v chalanoch pocit zodpovednosti, zdravú súťaživosť, nadšenie pre IT a chuť pracovať na sebe, čo je oveľa dôležitejšie, ako “len” vedieť písať kód. Nerád by som pri tomto mojom poďakovaní na niekoho zabudol, preto ma ospravedlňte, že nebudem menovať všetkých, no osobitne by som sa rád poďakoval Gabimu Vodičkovi, ktorý dokázal celú túto akciu zorganizovať a dodať jej vážnosť zaujímavým cieľom, zabezpečením vhodných priestorov,  zapojením skvelých lídrov a ďalších ľudí a v záverečný deň aj samotnou prezentáciou výsledkov práce žiakov pred vrcholovým manažmentom firmy. Som si istý, že takýto skvelý tím ľudí dosahuje skvelé výsledky aj na projektoch v reálnej produkcii a želám celej košickej Ness komunite veľa takýchto zamestnancov (a nám “školákom” želám, aby sa na Slovensku našlo viac takých zanietených firiem ochotných posúvať naše deti vpred).“

Spomínaný workshop netradičnou LEGO formou viedla Nessáčka Diana Tóthová, Project Management Executive, Ness KDC: „16 študentov so SPŠE v štyroch tímoch dostalo úlohu postaviť ZOO za približne dve hodiny. Nešlo o naozajstnú ZOO, jej základnými kameňmi boli LEGO kocky. A aby to nebolo také jednoduché dodržiavali Scrum metodológiu. A výsledok? Podarilo sa im to vďaka týmto krokom:

  • Identifikovali, čo všetko je nutné “postaviť”, aby mohla ZOO fungovať (zostavili backlog).
  • Stavbu si naplánovali a zisťovali, aké sú ich schopnosti a čo dokážu “postaviť” za 10minút (planning).
  • Samotná realizácia (implementácia).
  • Odprezentovanie výsledkov zákazníkovi (Demo).
  • Zhodnotenie schopnosti počas celého obdobia stavby (retrospektíva).

Celý tento postup je jeden šprint, opakovali sme ho trikrát. S pribúdajúcimi komponentmi ZOO, klesalo množstvo stavebného materiálu, čo bolo nutne zahrnúť do naplánovania šprintu. Na druhej strane s pribúdajúcim časom, a zopár nepoužitými komponentmi študenti vedeli odhadnúť product ownerovu víziu.“

Tomáš Igrini, Software Engineer, Ness KDC: „Projekt povinnej praxe SPŠE bol veľmi dobrou príležitosťou vyskúšať si trošku inú pozíciu, ako bežne v Nesse zastupujem. Žiakov sme podrobili veľmi rýchlym pohovorom, kde sme ich roztriedili na skupiny. Takto sme vytvorili 2 tímy v ktorých boli programátor, dizajnér, žurnalista, tester. 8 členné tímy nakoniec spolu súťažili o krajší prezentačný web projektu. Ja som zastupoval poziciu tech leadra a pomáhal som im s technickými vecami, ako registrácia domény, nastavenie deploy procesu a gitu a samozrejme pokročilé programovanie. Žiaci pracovali ako jeden tím a navzájom sa dopĺňali. Som veľmi rád, že som mohol odovzať niečo zo svojich dlhoročných skúseností práve týmto žiakom. V tomto projekte síce išlo o súťaž, ale každý bol víťazom. Každý si odniesol plno vedomostí a nových skúseností, ktoré sa zídu nielen v profesionálnom živote. Nakoniec, feedback žiakov hovorí za všetko.“

Samuel Trembecki: „Som asi divný, ale všetko sa mi tam páčilo. Páčili sa mi “prezentácie”, ktoré sme mali, neboli dlhé ani krátke a hlavne náučné. Ďalej sa mi páčilo, že nám ukázali ako sa tam celkovo pracuje (mítingy, teambuildingy atď.). Jediné, čo sa mi nie, že nepáčilo, ale bolo trošku „také“ sú tie miestnosti (open space), že sme boli spolu v jednej, ale ako dalo sa to vydržať. Všetci tam boli veľmi priateľskí a určite to je veľká skúsenosť, ktorú sa len tak niekde nenaučím. Keby som mohol, tak by som aj na budúci rok prišiel na prax do Nessu, no bohužiaľ už prax mať nebudem.“

Tibor Krátky: „Už pred praxou som mal malé obavy, ktoré vo mne vyvolávali otázky. Je to na niečo dobré? Budeme tam robiť niečo zmysluplného? Tieto otázky mi boli zodpovedané hneď v prvý deň nástupu do praxe. Táto dvojtýždňová prax bola nie len obyčajnou praxou vo firme, ale nezabudnuteľným zážitkom s priateľským kolektívom. Bol som príjemne prekvapený, že túto možnosť si zobrali k srdcu i vybraní pracovníci, ktorí nám vytvorili reálnu simuláciu práce v tejto firme. Určite musím pochváliť, ako to celé spracovali. Prednáška i hry boli spracované do zábavnej formy a dali nám množstvo vedomostí do začiatkov práce v IT firme. Ak by som si to mohol zopakovať, tak by som neváhal a okamžite povedal áno. Chcel by som sa poďakovať za možnosť zúčastniť sa praxe v tejto firme, pretože asi žiadna iná firma by ma nedokázala naučiť toľko o oblasti IT počas 2 týždňov ako táto.“

Jaroslav Zambo: „Osobne si myslím že táto forma dvojtýždňovej praxe je pre študentov nielen obrovskou skúsenosťou, ale aj nezabudnuteľným zážitkom. Najviac sa mi páčil profesionálny ale aj veľmi priateľský prístup, ktorým ma táto firma prekvapila. Možnosť vidieť, ako aj úzko spolupracovať s profesionálmi mi osobne priniesla množstvo nových informácii, nový rozhľad i kopu nových známostí. Ak by bola možnosť, určite by som si to zopakoval kľudne aj niekoľkokrát, pretože tieto dva týždne mi dali niečo, čo sa ani nedá oceniť. Či už poskytnuté priestory pre projekt, na ktorom sme robili, interakcia so zamestnancami alebo prednášky či zábavné hry, pri ktorých sme sa veľa užitočných vecí z oblasti IT naučili, sa mi do pamäti vryli veľkými písmenami. Ďakujem za túto skúsenosť, ktorá mi bola poskytnutá, pretože už v prvý deň vo firme som zistil, že som sa vo výbere miesta pre prax  rozhodol správne.“

Dalibor Bohačík: „Tieto 2 týždne praxe ma veľmi príjemne potešili. Bolo to prekvapenie za prekvapením a celé to robilo veľmi dobrý dojem. Asi najviac sa mi páčilo, že si nás zamestnanci firmy zobrali ako “svojich” a že to bolo celé viac ako prax (rôzne obedy, teambuildingy a podobne, kde sme sa mohli porozprávať s ozajstnými IT-čkarmi a mohli sme vidieť, že to nie sú len čudáci, ktorí nič nerobia celý život okrem pozerania do pc). Dalo mi to naozaj veľa a určite sa pokúsim všetky nové skúsenosti preniesť do svojho života, či už osobného alebo pracovného a najmä na to, aby som sa mohol dostať do tejto firmy a robiť jej tak dobré meno ako môj brat Gabriel, ktorému ďakujem že investoval toľko svojho voľného času na to, aby toto pre nás zorganizoval.“